Zo laat je jouw social media groeien

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Zo laat je jouw social media groeien

Social media marketing is essentieel voor het groeien van je merk of bedrijf. Met behulp van je social media-kanalen kun je opvallen bij je publiek en potentiële klanten. Maar hoe kom je het best onder de aandacht? In dit blog leggen we uit hoe je jouw social media op een organische manier kunt laten groeien.

Het juiste doel voor ogen

Veel bedrijven willen het liefst dat hun investering in social media direct wordt terugverdiend. Er worden middelen, tijd en geld in de marketing gestoken. Daar wil je rendement voor terug zien. In dat kader is het belangrijk om te beseffen: Het doel van social media is niet om te verkopen, daarvoor heb je je website of webshop. Socials zijn veel subtieler en moeten worden ingezet als manier om je publiek op te bouwen, dat na verloop van tijd overgaat tot het doen van aankopen. Socials zijn veel beter inzetbaar voor het vergroten van merkherkenning, bereik en het opbouwen van relaties met je doelgroep.

Het plaatsen van producten met de prijs in het bijschrift lijkt een goede manier om promotie te maken, maar het werkt averechts. Het zorgt er zelfs voor dat mensen je ontvolgen. Je kunt je beter richten op het creëren van betrokkenheid. Dit doe je door je berichten boeiend te maken. Als mensen je berichten leuk vinden, delen of erop reageren, is de kans groter dat ze je toekomstige inhoud vaker zullen zien. Zo bouw je geleidelijk een relatie en vertrouwensband op met potentiële klanten.

Social media

Ken het algoritme

Het algoritme bepaalt welke content gezien zal worden en welke content niet. Dit algoritme pikt altijd de content eruit die goed presteert en pusht dit nog verder. Het is belangrijk om door het algoritme opgemerkt te worden om zo meer gezien te worden. Hoe dit algoritme werkt? Aan de hand van verschillende factoren, waarvan de belangrijkste engagement is: het aantal likes, comments, shares en saves. 

Comments en shares wegen het zwaarst mee, omdat mensen daarmee aantonen dat de post waardevol is. Het speelt mee hoelang mensen bij jouw posts blijven hangen. Je publiek geeft zo door aan het algoritme dat dit goede content is. Het houdt ze langer bezig met jouw content, dus ook op Instagram zelf. Daarom wordt jouw account nog meer gepusht!

Wil je engagement? Engage!

 Social media zijn tweerichtingsverkeer. Probeer als bedrijf actief te reageren en liken op relevante posts van andere accounts met vergelijkbare interesses. Zo blijf je relevant, val je op en genereer je meer interactie, bereik en mogelijk volgers. Ga de conversatie aan in je eigen comments en DM’s door in te gaan op reacties van je publiek. Dit concept wordt community management genoemd. Een goede strategie is bijvoorbeeld reageren op posts die gebruik maken van dezelfde hashtags als jij gebruikt. 

Social media tips

Haal alles eruit wat erin zit

Social media zijn veel meer dan een podium om alleen leuke foto’s plaatsen. Er zijn veel verschillende vormen van content die je kunt creëren en de mogelijkheden groeien. Maak hier gebruik van! Probeer bijvoorbeeld eens een carrousel in plaats van een enkele foto, gebruik bij Stories alle nieuwe interactieve stickers als polls, quizzes, sliders en test nieuwe functies uit zodra die uitkomen. Neem bijvoorbeeld Reels van Instagram. Dit is een relatief nieuwe functie voor videocontent die oorspronkelijk van TikTok komt. Instagram pusht altijd de nieuwe functies en videocontent doet het beter dan foto’s, dus het is een goed idee om hier content voor te maken. Je slaat twee vliegen in een klap!

Wees een persoon, geen bedrijf

Mensen willen een goed gevoel krijgen bij een bedrijf en dat kan alleen jij zelf creëren. Daarom wil je op een persoonlijke manier communiceren. Wees geen robot op social media. Maak gebruik van personificatie, actief reageren (community management) en de waarde van content die mensen inspireert. Laat bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen zien of laat je medewerkers zien op je account. Zo krijgt jouw bedrijf een gezicht en word je herkenbaar voor je doelgroep.

Combineer deze tips voor jouw social media-kanalen en je gaat jouw publiek zeker bereiken. Heb je hulp nodig bij het creëren van een strategie of content? Schakel dan onze VerseKrachten in!

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder