In 3 stappen naar de basis van je social media-strategie

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

In 3 stappen naar de basis van je social media-strategie

Social media zijn goede tools om je verhaal te verspreiden en mensen bekend te maken met je merk én product. In sommige gevallen kun je een klant zelfs over de streep trekken richting een aankoop. Het is gemakkelijk in gebruik, toegankelijk en ongetwijfeld is ook jouw doelgroep er te vinden. Het meeste succes boek je door met een duidelijke strategie te werk te gaan. Maar waar begin je? Met deze 3 stappen zet je een stevige basis voor jouw social-media-strategie.

Stap 1: Kies de juiste kanalen
Stap 2: Zorg voor structuur en consistentie

Stap 3: Ga de dialoog aan

Stap 1: kies de juiste kanalen

Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok… Er is genoeg keuze aan kanalen om je boodschap te verspreiden. Maar dat betekent niet dat je ze ook daadwerkelijk allemaal moet gebruiken. Dat vergt niet alleen veel tijd, de kans is ook groot dat jouw doelgroep niet al die kanalen gebruikt. Zonde: jouw tijd is kostbaar en beperkt.

Een beter idee is om twee kanalen te kiezen en deze effectief in te zetten in je social media plan. Welke platforms gebruikt jouw doelgroep en welke twee kanalen werken het beste voor je bedrijf? Je kunt zo je tijd efficiënter inzetten en de kanalen met de meeste potentie verder optimaliseren. Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig. Vind je het lastig om je social media-kanalen te bepalen, dan kan onze social media specialist je daar natuurlijk ook bij helpen.

Stap 2: zorg voor structuur en consistentie

Social media heten natuurlijk niet voor niets ‘social’. Het zijn plekken om sociaal te zijn. Als je als bedrijf alleen maar gaat plaatsen, dus alleen maar zenden, dan creëer je eenrichtingsverkeer. Terwijl het juist dé plek is om in contact te komen met je klant!

Reageert een klant op een post? Ga dan de conversatie aan. Ook al is het iets kleins. Reageer ook op interessante content bij anderen, zoals bij concurrentie of op branche-nieuws. Door de dialoog aan te gaan maak je jezelf relevanter en kun je een band opbouwen met je klant: dat is goed voor je branding. Een mooie kans die weinig moeite kost. Ook vinden algoritmes het fijn als je interactie hebt met andere accounts, dus een win-win situatie.

Door een consistente planning van bijvoorbeeld drie posts per week te maken en op te volgen, krijg je het algoritme aan je zijde en zullen meer mensen je berichten te zien krijgen. Je kunt deze ook van tevoren al inplannen, dan heb je er geen omkijken meer naar. Dat is fijn voor je eigen agenda!

Stap 3: ga de dialoog aan

Social media heten natuurlijk niet voor niets ‘social’. Het zijn plekken om sociaal te zijn. Als je als bedrijf alleen maar gaat plaatsen, dus alleen maar zenden, dan creëer je eenrichtingsverkeer. Terwijl het juist dé plek is om in contact te komen met je klant!

Reageert een klant op een post? Ga dan de conversatie aan. Ook al is het iets kleins. Reageer ook op interessante content bij anderen, zoals bij concurrentie of op branche-nieuws. Door de dialoog aan te gaan maak je jezelf relevanter en kun je een band opbouwen met je klant: dat is goed voor je branding. Een mooie kans die weinig moeite kost. Ook vinden algoritmes het fijn als je interactie hebt met andere accounts, dus een win-win situatie.

Hulp nodig met jouw social-media-strategie?

Het kan lastig zijn om een goede social-media-strategie neer te zetten. Met deze drie punten kom je een heel eind. Weet je toch niet waar te beginnen? Onze social media specialist denkt graag met je mee! We kunnen om de tafel voor een brainstorm, een opstapje maken voor een vliegende start, of we nemen je alle zorgen uit handen en regelen je gehele social-media-strategie. Het wordt tijd dat mensen kennismaken met je merk! Neem gerust contact met ons op als we je kunnen helpen.  

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder