Hoe schrijf ik een goede tekst?​

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Hoe schrijf ik een goede tekst?​

Hoe schrijf ik een goede tekst?

Iedereen schrijft wel eens een tekst, maar niet iedereen is een tekstschrijver. Met een goedlopende tekst kan je potentiële klanten bereiken, inspireren en verleiden tot een aankoop. Denk aan brochures, magazines, advertorials, nieuwsbrieven, persberichten en natuurlijk blogs. Maar hoe schrijf je een goede tekst? Stel jezelf deze essentiële vragen en je bent op de goede weg!

1. Welke boodschap wil ik overbrengen?

Maak van tevoren duidelijk wat het doel van de tekst is. Wat moeten mensen weten nadat ze de tekst gelezen hebben? Op basis van het antwoord op deze vraag stel je de invalshoek vast. Op welke manier vlieg je de tekst aan, welke informatie is belangrijk en wat is de rode draad van het verhaal? Zonder een duidelijke insteek zal de tekst van links naar rechts zwalken en kant noch wal raken. Een eenduidig verhaal is duidelijk en maakt de boodschap makkelijk te begrijpen voor de lezer.

Expert tip: Deel de belangrijkste boodschap meteen in de inleiding. Laat alles wat je schrijft bijdragen aan deze boodschap. Zo zorg je voor een rode draad in de tekst. Kom in de laatste alinea terug op het punt dat je wil maken. Op die manier voelt het verhaal afgerond en compleet. ‘Rond schrijven’, noemen tekstschrijvers dit. 

2. Voor wie schrijf ik de tekst?

Het schrijven van een tekst is leuk, maar zonder een lezer heeft het geen waarde. Voor communicatie heb je twee mensen nodig. Om de ontvanger te bekoren, moet je hem in gedachten houden tijdens het schrijven. Op die manier kun je relevante informatie selecteren en een passende aanspreekvorm kiezen. Je beste vriend of vriendin spreek je immers anders aan dan een onbekende oudere meneer in de bus. Voordat je gaat schrijven, moet je je dus afvragen: voor wie schrijf ik deze tekst? Wat is mijn relatie met de lezer? En welke voorkennis heeft de lezer over dit onderwerp? Doe een analyse van jouw doelgroep en onderzoek waar je ze kan bereiken en hoe ze aangesproken willen worden. 

3. Waar publiceer ik de tekst?

Verschillende kanalen vragen om verschillende aanpakken. Een achtergrondverhaal over jouw bedrijf voor een vakblad vraagt om een andere werkwijze dan een tekst voor een post op LinkedIn. Stel daarom vóór het schrijven vast waar je de tekst zal publiceren. Zo kun je rekening houden met de opzet, de opmaak en de lengte van de tekst zoals die uiteindelijk bij de lezer terechtkomt. Schrijf je voor een website? Houd dan rekening met zoekmachine-optimalisatie. Tips over deze discipline lees je in ons blog ‘Beginnen met SEO? Start met On-page SEO.’

4. Waar moet ik op letten tijdens het schrijven?

Hoe schrijf ik een goede tekst die ook nog eens relevant is voor mijn doelgroep? Door de onderstaande tips toe te passen schrijf jij binnen no-time teksten die goed in elkaar zitten en de aandacht van de lezer vasthouden tot de laatste zin.

  • Schrijf actief, zoveel mogelijk in de tegenwoordige tijd en met zo weinig mogelijk hulpwerkwoorden (zijn, hebben, worden, kunnen, zullen, proberen).
  • Vermijd veel lange zinnen. Wissel korte zinnen en langere constructies af voor een goed ritme.
  • Gebruik synoniemen om herhaling te voorkomen.
  • Wees concreet. Geef voorbeelden, situaties, data, ervaringen.
  • Schrijven is schrappen. Schrap overbodige woorden en alles wat niets toevoegt aan het doel van de tekst en wat niet relevant is voor de doelgroep.
  • Voor verhalen geldt de regel: Show, don’t tell. Zeg niet alleen wat je bedoelt, maar beschrijf momenten in detail. Wat gebeurt er? Hoe ziet het eruit? Welke gevoelens roept het op? 

5. Is de structuur van de tekst goed?

Op basis van het doel van de tekst en de invalshoek die je daarbij hebt gekozen, werk je de informatie uit. Daarbij is de structuur van cruciaal belang. Een tekst bestaat normaal gesproken uit een inleiding, een kern en een slot. In de inleiding maak je het punt van het artikel, trek je de aandacht van de lezer en wek je zijn interesse om verder te lezen. In de kern, het middenstuk, werk je deelonderwerpen uit in verschillende alinea’s. Maak onderscheid tussen de verschillende delen door tussenkopjes en witregels te gebruiken. Open of eindig alinea’s met kernzinnen, waarin de belangrijkste informatie staat. De rest van de alinea is een uitwerking van die hoofdgedachte. In het slot van de tekst vat je alles samen, geef je conclusies of benadruk je nogmaals de boodschap van de tekst. 

6. Is de tekst foutloos?

Eén spelfoutje kan een hele tekst verpesten. Als schrijver is het je belangrijkste taak om een correcte tekst af te leveren bij de lezer. Als je dat niet doet, mag jouw publiek jou hierop afrekenen. Spelfouten, typefouten en grammaticafouten doen af aan jouw autoriteit als schrijver en de inhoud van de tekst. Zorg dus dat je de tekst goed naleest op foutjes en laat altijd een controle doen door een tweede lezer.

7. Huur een tekstschrijver in

Je kent nu de basisprincipes van het schrijven van een tekst. Deze tips kun je in de toekomst gebruiken om een verhaal op papier te krijgen. Toch blijft tekstschrijven een vak apart. Iedereen schrijft wel eens een tekst, maar niet iedereen is een tekstschrijver. Kom je er zelf niet uit hoe je een goede tekst schrijft en heb je hulp nodig? Versekrachten beschikt over een professionele tekstschrijver die tegen een gunstig tarief beschikbaar is voor jouw projecten.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder