Beginnen met SEO? Start met On-page SEO!

Wil je weten hoe we jouw bedrijf online beter later scoren? Op deze pagina zie je de resultaten die we behaalden voor anderen. Laat je inspireren!

Beginnen met SEO? Start met On-page SEO!

Je hebt er vast eens over gehoord: SEO. De afkorting staat voor ‘Search Engine Optimization’, ofwel zoekmachine optimalisatie. SEO gaat over alles wat je doet om te zorgen dat je website zo hoog mogelijk wordt getoond in de organische zoekresultaten van Google of andere zoekmachines. Wil jij beginnen met SEO? Lees dan verder.

Veel mensen denken dat SEO een technisch verhaal is. Dat klopt gedeeltelijk. Jij als beginner kunt dit ook toepassen! In dit blog bespreken wij ‘On-page SEO’, waar je direct mee aan de slag kunt. Succes! 

Beginnen met SEO

SEO bestaat eigenlijk uit twee verschillende vormen. Off-page en on-page SEO. De snelste winst is te behalen met on-page SEO. On-page SEO is het optimaliseren van verschillende onderdelen binnen een pagina om ervoor te zorgen dat de pagina zo goed mogelijk scoort op een vooraf bepaald zoekwoord. De belangrijkste elementen die van invloed zijn op je on-page SEO zijn:

  •  Paginatitel
  •  Meta description
  •  Headings
  • Bodytekst
  •  Afbeeldingen (Alt-teksten)

Tips voor een goede paginatitel

Dit is het eerste contactmoment van de gebruiker met jouw website en daarmee een belangrijk onderdeel in de Google-ranking. Als je gaat beginnen met SEO is dit iets wat je als eerste kan oppakken. Waar moet je op letten bij het schrijven van een paginatitel?

  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord waarop jij wilt ranken aan het begin van de paginatitel plaatst. Zowel Google als de gebruiker leest dan gelijk waar de pagina over gaat.
  •  Het beste voor SEO is om een paginatitel van 66 karakters te hanteren. Paginatitels die langer zijn zullen afgebroken worden. Alles wat afgebroken is wordt niet meegenomen in de rankings.
  •  Zorg ervoor dat de paginatitel uniek is. Gebruik niet dezelfde paginatitel voor meerdere pagina’s.
  • Doe gerust onderzoek en kijk wat jouw concurrenten doen.

Wat is belangrijk in een goede meta descriptie?

De metadescriptie is het stukje tekst dat zichtbaar is onder de paginatitel in de zoekresultaten. Niet alleen zoekmachines maar ook gebruikers scannen dit stukje tekst om te weten of zij op jouw pagina kunnen vinden wat ze zoeken.

  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord waarop jij wilt ranken in de metadescriptie verwerkt.
  • Gebruik minder dan 150 karakters. Ook hier wordt de overige tekst afgebroken.
  • Zet aan tot actie. Eindig je metadescriptie met een ‘call to action’. Bijvoorbeeld: ‘Lees hier meer’ of ‘bekijk al onze producten’.

Wat zijn headings?

Elke website maakt gebruik van koppen en subkoppen. Door het toevoegen van headings (H1 t/m H6) aan de koppen op je pagina kunnen de zoekmachines pagina’s herkennen. Gelukkig heeft tegenwoordig bijna ieder CMS deze functionaliteit. Een niet te onderschatten factor wanneer het aankomt op hoog ranken.

  • Zorg ervoor dat je het zoekwoord waarop jij wilt ranken in de H1 (heading 1) verwerkt. Het beste is om de H1 maar een keer te gebruiken. 
  • Gebruik het zoekwoord waarop jij wilt ranken ook minstens een keer in de H2.
  • Houd het leesbaar. De koppen dienen een doel. Ze zijn er om je lezer te helpen begrijpen wat ze op de pagina lezen.

Hoe weet ik of mijn bodytekst SEO-proof is?

Denk bij het schrijven van webteksten aan Google. Dit betekent dat je het zoekwoord waarop jij wilt ranken (meerdere keren) verwerkt in de tekst. Maar, vergeet de lezer niet uit het oog te verliezen. Een pagina die enkel en alleen voor Google is geschreven kan onprettig zijn voor de lezer. Zoek daarom de juiste balans. Hoe dat lees je hier!

Maak jij gebruik van WordPress? Gebruik dan de plugin Yoast. Yoast geeft concrete tips en trucjes, zodat je de tekst beter kan maken, zowel SEO-technisch als op leesbaarheid. De plugin geeft bijvoorbeeld aan hoe vaak je het zoekwoord waar jij op wilt ranken moet herhalen.

Hoe dragen afbeeldingen bij aan SEO?

Veel mensen denken dat SEO alleen draait om tekst. Wat wordt vergeten is dat afbeeldingen net zo goed mee kunnen werken aan een hogere rangschikking in zoekmachines.

  • Verwerk het zoekwoord in de bestandsnaam van de afbeeldingen.
  • Lever de afbeeldingen in de juiste grootte en kwaliteit. Comprimeer de afbeeldingen als dit nodig is, zodat de bestandsgrootte van de afbeelding kleiner wordt. Dit is beter voor de laadsnelheid van de website, ook een ranking factor.
  • Plaats het zoekwoord in de Alt-tekst. Op deze manier kan Google de afbeeldingen indexeren en begrijpt het nog beter waar jouw pagina over gaat.

Wil jij beginnen met SEO?

We hebben de belangrijkste elementen voor On-page SEO doorgelopen. Met deze tips kun je de eerste stappen zetten naar hogere rankings. Succes!

Wil je meer weten of SEO? Of wil je professionele kennis in huis halen? Neem gerust contact met ons op. Onze expert staat klaar om je te helpen.

Delen op facebook
Delen op twitter
Delen op linkedin

Lees verder